Lokaal bestuur: butler van de burger?

Terug naar het overzicht Lokaal bestuur: butler van de burger?

Datum: dinsdag 15 december 2020

Auteur(s): Redactie MATConnect

Steden en gemeenten verlaten meer en meer het paradigma van 'overheid' die louter 'bestuurt', naar servicegerichte omgevingen waar 'onderdanen' steeds vaker als 'klanten' benaderd worden, en zich ook zelf zo profileren. De focus ligt er meer en meer op dienstbaarheid naar de burger toe. Wordt een lokaal bestuur effectief de butler van de burger? 

Steden en gemeenten zijn echter geen eenvoudige en eenduidige organisaties. Hun aanbod is divers en complex, net als het klantenbestand. Met de inkanteling van OCMW komt daarenboven nog eens een nieuwe laag complexiteit om de hoek kijken. 

In deze vorming verkennen we het thema 'klantgericht lokaal bestuur' specifiek vanuit een overschouwende en brede benadering. Volgende thema’s vormen op de achtergrond de soundtrack:

  • “Wind of change” (Scorpions): maatschappelijke en omgevingsveranderingen zorgen voor herdenken van lokaal bestuur en lokale dienstverlening. In een tijdperk waar snelheid het échte nieuwe normaal is en zowat alles een beleving dient te zijn, heeft ook de burger andere verwachtingen.
  • “Het zit vanbinnen” (Clouseau): klantgerichtheid begint bij missie en visie en vertaalt zich idealiter in een dienstbare cultuur. Ook lokale besturen doorlopen dus best de transitie van inside-out naar outside-in …
  • “The show must go on” (Queen): Burgers ervaren niet de goede bedoelingen, maar de dagelijkse realiteit. En die krijgt vorm doorheen gedrag van medewerkers, procedures die ze doorlopen en de fysieke omgeving die hen wordt aangeboden. Dit is het podium waar het verhaal tot leven komt, en dat best kundig wordt geregisseerd.
  • “Human touch” (Bruce Springsteen): ongeacht hoe gestroomlijnd onze processen ook zijn, klantgerichtheid blijft in sterke mate mensenwerk. Medewerkers én leidinggevenden zetten de toon.


Deze opleiding - specifiek toegepast op de setting van lokale besturen - vormt de perfecte mix van theorie en praktijk.

Data

Deze opleiding gaat door op :

  • Dinsdag 23 februari - Gent
  • Donderdag 4 maart - Hasselt
  • Dinsdag 9 maart 2021 - Leuven

Kies de datum die voor u het best past!

Prijs

De prijs bedraagt € 250 / deelnemer en € 200 voor de tweede deelnemer van dezelfde organisatie.

In deze prijzen zijn de btw, de documentatiemap, de koffiepauzes en de lunch begrepen evenals de uitgave "Over dienstbaarheid". Betaling na ontvangst factuur.

Schrijf u hier in!

Over de lesgever

Tom Vandooren is voorzitter van Quest-it en docent aan de Arteveldehogeschool. Hij bouwde ervaring op in onder meer Bijzondere Jeugdzorg, de opvang van kandidaat-vluchtelingen, het buurtwerk en het Algemeen Welzijnswerk. Hij is gepassioneerd door mensen die met, maar vooral voor andere mensen werken en kan op ruime ervaring bogen als consultant voor lokale besturen. Bovendien is hij auteur van een gewaardeerd handboek omtrent klantgerichtheid: “Te mooi om (niet) waar te zijn” evenals van een inspiratiegids omtrent klantgerichtheid specifiek voor lokale besturen: “Over dienstbaarheid” (2021) - binnenkort beschikbaar.