In het boek ‘the Five most important questions you will ever ask about your organisation’ (van Peter F. Drucker, samen met Jim Collins, Philip Kotler, James Kouzes, Judith Rodin, V. Kasturi Rangan, en Frances Hesselbein) (Leader to Leader Institute samen met uitgeverij Jossey Bass) worden 5 essentiële vragen vermeld die elke leider in een organisatie zich best (af en toe) stelt. Men geeft aan dat een reflectie – hierover samen met de collega-leidinggevenden in de organisatie – heel nuttig en nodig is.
Hier komen ze:
- Wat is onze missie? Waarom bestaan we? Wat is onze visie (incl. onze waarden) en wat zijn onze doelen, en onze strategie om deze doelen te bereiken? Wat zijn onze uitdagingen in dit verband en onze kansen / opportuniteiten?
- Wie zijn onze klanten / cliënten? Wie zijn onze ‘primaire’ klanten / cliënten (die heel belangrijk voor ons zijn, die ons nodig hebben, die we vaak zien, die onze kernklanten zijn bv. cliënten die budgetbegeleiding ‘krijgen’) en wie zijn onze ‘gewone’ (maar ook belangrijke) klanten (bv. diegenen die we om de X jaar zien in het kader van de vernieuwing van hun identiteitskaart). Wie zijn onze interne klanten en wie zijn onze externe klanten?
- Wat weten we van onze klanten? Hoe evolueren onze klanten? Wat moeten we weten van onze klanten (en waar vinden we die informatie) om onze dienstverlening zo goed mogelijk te kunnen blijven garanderen? Hoe ontdekken we hun behoeften? En hoe gaan we hiermee dan om?
- Welke resultaten zetten we neer als organisatie: waarop bieden we kwaliteit en wat creëren we als organisatie? Bereiken we onze doelen bv. bereiken we resultaten met ons armoedeproject, met ons WZC, met de opvang van Oekraïners, met onze vergunningsaanpak ...?
- Wat is dan ons plan: wat kunnen we doen, bijsturen, aanpakken, in gang zetten, enz. vanuit de gedane analyse? Waarop moeten we meer inzetten (bv. nog meer werken aan onze interne organisatiecultuur om meer capabele medewerkers aan te trekken, of meer besparen, of meer werken aan leiderschap, of duidelijkere indicatoren formuleren, enz.)?
Vanuit deze analyse kan er dus – vanuit de decretale graden en het managementteam – ingezoomd worden op het ‘nu en de toekomst’ zodat we onszelf blijven versterken en onze organisatie regelmatig kunnen bevestigen in de goede aanpakken en kunnen ‘verluchten’ met nieuwe manieren van werken en ‘zijn’.