Het managementteam is een belangrijk onderdeel van onze lokale organisatie. Anderzijds zien we in de praktijk dat heel wat managementteams niet 'draaien' of dat er 'wielen aflopen'.
Het managementteam is verantwoordelijk voor de voorbereiding, de ondersteuning, de uitvoering, de evaluatie enzovoort van het beleid van de organisatie. Het zet de toon voor onder andere de strategische en operationele doelstellingen, de prioriteiten en de missie en visie, en dit vanuit en in samenspraak met het politiek beleid. In het boek “Scaling Up” (van Verne Harnish) staat het volgende: "Zoals het bij het managementteam gaat, zo vergaat het de rest van de organisatie".
Er zijn vijf kenmerken voor een sterk managementteam (ofwel MT):
- In een goed functionerend managementteam kent iedereen de doelen van het managementteam, kent iedereen zijn of haar rol en zijn de werkprocessen en -procedures duidelijk. Het managementteam kan ook – als voorbeeld voor de organisatie – laten zien hoe verbindingen tussen diensten en teams werken.
- Een taak van elk lid van het managementteam is het coachen van de teams en medewerkers om de strategie foutloos uit te voeren. Houd er rekening mee dat je altijd gebruikmaakt van de capaciteiten die de medewerkers in je organisatie bezitten.
- 80% van de tijd richt je je met het managementteam op wat er intern speelt. Hoe is onze dienstverlening? Hoe staat het met onze realisaties? Hebben we de KPI’s behaald (noot: deze moeten zeker geformuleerd worden!)? Hoe gaat het met de grotere projecten? Hoe gaat het met het personeel en met overige relaties of stakeholders? Welke brede, strategische en invloedrijke zaken moeten we analyseren en onder de loep nemen omdat ze invloedrijk zijn naar onze acties toe? Enzovoort.
- Een goed functionerend managementteam heeft een regelmatig gestructureerd overleg, met een agenda, een timing per onderwerp en met duidelijke doelen (zoals beslissingen nemen, toelichten, brainstormen). Ieder lid van het managementteam bereidt ook individueel de meeting goed voor, dat is een must. De 'voorzitter' (de Algemeen Directeur) is een coördinerende, aangenaam-dirigerende, gefocuste maar geen autoritaire of sturende figuur (ook geen persoon die zich snel in een slachtofferrol hult en daarbij de anderen (bv. het beleid) beschuldigt).
- En ten slotte: een sterk managementteam zet in op de vijf belangrijke pilaren die Patrick Lencioni (Amerikaans auteur van boeken over business management) aanhaalt:
-
- Vertrouwen: Doen wat je zegt en zeggen wat je doet. Eerlijk zijn naar elkaar toe.
- Feedback durven geven aan elkaar (niet achter de rug praten).
- Verbondenheid: Wanneer teamleden betrokken zijn schept dat duidelijkheid en steun.
- Verantwoordelijkheidszin: Doen wat je moet doen. Dat geldt voor iedereen in het managementteam (en niet voor enkelen). Dat zorgt ervoor dat je samen verder komt.
- Resultaten: Samen duidelijke doelstellingen formuleren en je daar ook aan houden. Niet alleen gefocust op eigen resultaten maar zeker ook kijken naar het teambelang en daarvoor opkomen.
Dit zijn vijf boeiende pilaren van een goed functionerend managementteam. Vermoedelijk kan het inspirerend werken om het eigen managementteam via deze pilaren te analyseren.