Middle managers spelen een cruciale rol in organisaties, zeker ook in lokale besturen. Ze dragen bij aan het succes ervan op verschillende manieren.
Hierna bespreek ik het belang van middle managers in een organisatie maar ook enkele kwetsbaarheden.
Meerwaarde van middle managers
- Brug tussen strategie en uitvoering. Middle managers fungeren als een essentiële schakel tussen het topmanagement, het managementteam en de uitvoerende teams. Ze vertalen de strategische doelen en de visie van de organisatie naar concrete actieplannen en zorgen ervoor dat deze effectief worden geïmplementeerd.
- Teamleiderschap. Middle managers zijn verantwoordelijk voor het aansturen en motiveren van hun teams. Dit omvat het stellen van doelen, het beoordelen van prestaties en het bieden van ondersteuning en coaching aan medewerkers om hun potentieel te benutten.
- Informatiestroom. Middle managers verzamelen informatie uit de uitvoerende teams (de baliemedewerkers, de technische diensten, de maatschappelijk werkers enz.) en communiceren deze naar het hogere management. Ze fungeren als de ogen en oren van de organisatie en kunnen waardevolle inzichten bieden voor besluitvorming.
- Probleemoplossing. Middle managers zijn vaak betrokken bij het identificeren en oplossen van uitvoerende uitdagingen en problemen. Ze hebben de kennis en autoriteit om snel te reageren op problemen. Doordat ze meestal vrij goed weten wat er 'op de werkvloer' gebeurt, zijn ze heel belangrijk voor een snelle en effectieve probleemoplossing.
- Verandermanagement. Middle managers spelen een sleutelrol bij het beheren van veranderingen in de organisatie. Ze helpen medewerkers de noodzaak van verandering te begrijpen en ondersteunen hen tijdens de kleine en grote veranderingen.
Kwetsbaarheden van middle managers
Heel wat middle managers voelen zich soms als een 'worstje in een sandwich'. Ze worden gekneld tussen de bovenlaag en de onderlaag. Daarom som ik hierna enkele van hun kwetsbaarheden of spanningen op.
- Balans tussen verwachtingen. Middle managers kunnen soms worstelen met de tegenstrijdige verwachtingen van het hogere management en hun teams. Ze moeten zowel de strategische doelen van bovenaf nastreven als de uitvoerende behoeften van onderaf invullen (bv. discrepantie tussen wat het beleid vraagt en wat de medewerkers aankunnen). Ze bevinden zich dus vaak in een spanningsveld waarin ze de druk voelen van zowel de besluitvorming van het hogere management als de operationele uitdagingen op de werkvloer.
- Beperkte autoriteit. Ze hebben mogelijk niet dezelfde beslissingsbevoegdheden als het topmanagement, wat hun vermogen om snel te handelen kan beperken. Dit wordt vaak vermeld door middle managers, zeker als de hiërarchische lijnen lang en stevig zijn.
- Communicatie-uitdagingen. Het effectief communiceren van boodschappen van boven naar beneden en vice versa kan een hele uitdaging zijn, vooral in grote organisaties. Soms beseft men dat de communicaties vanuit de top veraf staan van de werkvloer en heeft men het lastig om deze vertaald te krijgen zonder dat er weerstand is of zonder dat er demotivatie, ontmoediging of ontevredenheid is.
Het is van cruciaal belang dat organisaties de waarde van hun middle managers erkennen en ondersteunen. Het bieden van training, ontwikkelingsmogelijkheden en een duidelijke communicatiestructuur kan hen helpen om hun rol effectief te vervullen en bij te dragen aan het succes van de organisatie. Het verminderen van de kwetsbaarheden en spanningen van middle managers vereist een nauwe samenwerking tussen het topmanagement en de uitvoerende teams om duidelijke verwachtingen en ondersteuning te bieden. Het in gesprek gaan met de middle managers is een essentieel startpunt. Diverse lokale en provinciale besturen in ons land gaan geregeld in gesprek met hun middle managers. Ze organiseren een soort forum voor hen. Een initiatief dat zeker als voorbeeld kan dienen.