In het kader van de opmaak van het strategisch meerjarenplan moet elk lokaal bestuur een omgevingsanalyse opmaken. Daarin worden interne en externe factoren opgenomen waar beleidsmakers rekening mee moeten houden om beleid te plannen, uit te voeren en bij te sturen.
In de praktijk hebben veel gemeenten moeite met de grote hoeveelheid beschikbare informatie. Welke informatie moeten ze selecteren? En welke betekenis kan aan die informatie worden gegeven? Bovendien is de opmaak van de omgevingsanalyse niet zelden “eenzaam werk”. Een staf- of beleidsmedewerker gaat aan de slag en er is weinig tot geen feedback van het managementteam of andere medewerkers van de organisatie op de verzamelde informatie. Van teamwerk is dus niet echt sprake …
Het is dan ook niet verwonderlijk dat de omgevingsanalyse in veel gevallen niet of nauwelijks wordt aangepast tijdens de legislatuur. In onzekere tijden is het echter een feit dat de context zelfs tot op lokaal niveau sterk onderhevig is aan veranderingen. Een omgevingsanalyse die niet regelmatig wordt bijgewerkt, past vaak niet meer bij de huidige realiteit. Dit leidt tot beleid dat niet up-to-date is, terwijl de omgevingsanalyse net het fundament is van een nieuwe beleids- en beheerscyclus.
TriFinance heeft, op basis van ervaringen bij diverse lokale besturen, een stappenplan ontwikkeld om onder begeleiding een omgevingsanalyse te maken die gefocuste informatie bevat en breed gedragen wordt binnen de organisatie.
Een traject zoals de opmaak van een omgevingsanalyse start uiteraard met het maken van een aantal praktische afspraken in het kader van een goed projectbeheer.
Het inhoudelijke traject van de opmaak van de omgevingsanalyse lichten we in deze bijdrage gefaseerd toe.