In de Harvard Business Review van September / Oktober 2024 staat een boeiend, nuttig en relevant artikel over leadership teams. In dit wist-je-datje zoom ik graag in op de vijf kenmerken van sterke managementteams. In een volgend wist-je-datje focus ik op de diverse stappen tot het creëren van een succesvol managementteam, inclusief de voorwaarden om dat te kunnen doen. Heel wat lokale besturen zijn dan ook zoekende om hun managementteam te versterken in de manier van ‘zijn’, werken, beslissen, vergaderen, omgaan met elkaar en teamvorming.
Het artikel “Teamwork at the top – It’s not just who’s in the room – it’s how they behave together” (van Gregory LeStage, Sara Nilsson DeHanas en Pete Gerend) is dan ook een zeer boeiend artikel waaruit onze managementteams veel kunnen leren. Deze onderzoekers focusten zich op de analyse van honderden topteams, in elf verschillende sectoren en over zes continenten. Ze ontdekten vijf gemeenschappelijke karakteristieken van topteams, van leiderschapsteams, van managementteams die te maken hebben met het team als geheel, en niet de individuen. De vijf kenmerken van succesvolle managementteams zijn:
- Richting (Direction)
- Discipline (Discipline)
- Ervoor gaan (Drive)
- Dynamiek (Dynamism)
- Samenwerking (Collaboration)
Deze kenmerken helpen teams om gezamenlijk betere beslissingen te nemen en wendbaar te blijven in veranderende omgevingen. We lichten de vijf kenmerken toe vanuit de volgende aspecten:
- - Wat is dit?
- - Waarom is dit kenmerk belangrijk?
- - Hoe zien we dit kenmerk concreet in de praktijk?
Richting (Purpose / Direction)
- Wat is dit? Een gedeelde visie en een doel dat het team richting geeft. Het omvat het vaststellen van de missie, visie en specifieke doelen van het team, afgestemd op het bredere beleid en de globale organisatiestrategie.
- Waarom belangrijk? Het zorgt ervoor dat alle teamleden dezelfde richting opgaan, waardoor verwarring en miscommunicatie worden voorkomen. Dat creëert focus en doelgerichtheid.
- Hoe zien we dat in de praktijk? Het team bespreekt regelmatig de voortgang ten opzichte van de gestelde doelen en iedereen kan de strategische doelen van het team duidelijk benoemen. Bij beslissingen wordt altijd gekeken of ze bijdragen aan de visie. Een managementteam houdt zich dus niet (!) bezig met de dagelijkse operationele zaken, maar wel met het opvolgen van de richting, de overall strategie en brede doelen en organisatiebrede zaken.
Discipline (Discipline)
- Wat is dit? Dit verwijst naar het gebruik van gestructureerde processen, tijdlijnen en methodologieën om ervoor te zorgen dat taken consequent en efficiënt worden uitgevoerd.
- Waarom belangrijk? Discipline zorgt voor voorspelbaarheid en consistentie. Het voorkomt dat projecten uit de hand lopen of dat de kwaliteit van werk inconsistente resultaten oplevert.
- Hoe zien we dat in de praktijk? Teams gebruiken projectmanagementtools zoals Gantt-diagrammen, stellen deadlines en houden vast aan vergaderstructuren. Ze evalueren voortdurend hun voortgang en passen processen aan om ervoor te zorgen dat de discipline wordt gehandhaafd.
Ervoor gaan (Drive)
- Wat is dit? Drive gaat over de innerlijke motivatie van teamleden om te excelleren en doelen te bereiken, zelfs in uitdagende omstandigheden.
- Waarom belangrijk? Zonder motivatie en doorzettingsvermogen zullen teams snel ontmoedigd raken bij obstakels, wat leidt tot lagere prestaties. Drive houdt het team gefocust, energiek en gemotiveerd om het beste te bereiken.
- Hoe zien we dat in de praktijk? Teamleden tonen initiatief, blijven positief in moeilijke tijden en zoeken voortdurend naar manieren om problemen te overwinnen. Er is een cultuur van hard werken en vastberadenheid om successen te behalen.
Dynamiek (Dynamism)
- Wat is dit? Dynamiek betekent dat teams flexibel zijn en zich snel kunnen aanpassen aan veranderingen in de omgeving, zoals maatschappelijke veranderingen, nieuwe technologieën (bv. artificiële intelligentie) of onverwachte obstakels.
- Waarom belangrijk? De organisatieomgeving, en ook onze maatschappij, verandert voortdurend. Teams die rigide zijn en zich niet kunnen aanpassen, worden snel irrelevant. Dynamiek zorgt ervoor dat teams wendbaar zijn en zich kunnen herpositioneren om relevant te blijven.
- Hoe zien we dat in de praktijk? Teams passen hun strategie of werkwijzen aan wanneer er veranderingen optreden. Ze omarmen bijvoorbeeld agile methodologieën, waar iteraties en feedbackloops centraal staan en ze staan open voor nieuwe ideeën en benaderingen. Managementteams zouden heel veel kunnen ‘winnen’ door onder andere op een agile wijze te werken. Echt de moeite waard!
Samenwerking (Collaboration)
- Wat is dit? Samenwerking betekent dat teamleden effectief samenwerken, elkaars sterke punten benutten en een cultuur van open communicatie en vertrouwen ontwikkelen.
- Waarom belangrijk? Goede samenwerking verhoogt innovatie en probleemoplossend vermogen. Het vermindert conflicten en zorgt voor een harmonieuze werkomgeving waarin ideeën vrij kunnen stromen.
- Hoe zien we dat in de praktijk? Teamleden delen actief hun ideeën, geven constructieve feedback en helpen elkaar bij het overwinnen van obstakels. Conflicten worden snel opgelost en er wordt actief geluisterd naar elkaar.
Deze vijf kenmerken zijn onmisbaar voor het vormen van een managementteam dat goed samenwerkt en hoge prestaties levert. Elk kenmerk versterkt de samenwerking, flexibiliteit en resultaten van het team, wat essentieel is in een dynamische werkomgeving. Ik moedig aan dat elk managementteam deze kenmerken gebruikt als reflectietool. Door elk kenmerk te bespreken en te evalueren kunnen teams inzicht krijgen in hun sterke en zwakke punten. Dat biedt een kans voor verbetering en groei, met concrete acties die leiden tot continue ontwikkeling en succes.