Na de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 is er een plan van aanpak dat drie fases omvat:
Fase 1: Vanaf de dag na de gemeenteraadsverkiezingen (14 oktober 2024) tot aan de installatievergadering.
Fase 2: De installatievergadering. Deze fase omvat twee onderdelen: de installatievergadering van de gemeenteraad en de eerste vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Fase 3: Acties na de installatievergadering.
In deze bijdrage gaat Kathleen Lambrechts dieper in op de derde en laatste fase die de acties na de installatievergadering bespreekt. Per actie wordt verwezen naar de relevante bepalingen in het Decreet Lokaal Bestuur en het Besluit van de Vlaamse Regering houdende het statuut van de lokale mandataris.
Kort overzicht van de te nemen acties:
- Eerste zitting van het college van burgemeester en schepenen
- Huishoudelijke reglementen goedkeuren
- Eerste vergadering Bijzonder comité voor de sociale dienst
- Onboarding nieuwe verkozenen
- Opleiding nieuwe verkozenen
- Offboarding en toekenning eretitels aan aftredende mandatarissen
- Presentiegelden vastleggen
- Terugbetaling kosten in verband met oefening van het mandaat
- Samenstelling raadscommissies goedkeuren
- Deontologische codes goedkeuren
- Regeling vervangingen in geval van tijdelijke afwezigheid of betrokken partij
- Goedkeuren delegaties en overdracht van bevoegdheden
- Afsprakennota tussen het college en de algemeen directeur goedkeuren
- Overzicht organisaties waarin afgevaardigden zetelen en hernieuwing mandaten
- Aangifte in mandatendatabank en gegevensuitwisseling
- Regeling voor (bestuurders)aansprakelijkheid
- Aanleggen van een (facultatief) subsidieregister