Onze redactie maakte voor u een korte selectie van alle relevante topics die de voorbije maanden aan bod kwamen in het Vlaams Parlement.
1. Eedaflegging raadsleden tijdens digitale zitten
Door de coronacrisis worden de provincie-, gemeente- en districtsraden digitaal gehouden. Er worden ook leden vervangen van deze verschillende raden. Moet de eedaflegging gebeuren in deze digitale raadszitting of mag dit ook in openlucht tijdens een ander moment? Lees het antwoord hier.
2.Sectorale subsidies in algemene financiering
De verhouding van de Vlaamse overheid met lokale besturen wijzigde na de integratie van sectorale subsidies in de algemene financiering. Hoe volgt het ABB de ontwikkelingen inzake de relatie tussen de Vlaamse overheid en de steden en gemeenten in de verschillende beleidsdomeinen horizontaal op? Zijn er bijkomende maatregelen of bijkomende instrumenten gepland? Lees het antwoord hier.
3. Cyberveiligheid
De Vlaamse Regering heeft beslist dat de lokale besturen meer dan 2 miljoen euro zullen ontvangen om de beveiliging van hun ICT-systemen te verhogen. Een gedetailleerde lijst waaruit blijkt waar de extra middelen voor zullen dienen alsook meer uitleg over mogelijke audits kan je hier terugvinden.
4. Centrumsteden - modal split
De huidige model split van de 13 Vlaamse centrumsteden alsook de evolutie van de modal split in deze centrumsteden kan je hier raadplegen.
5. AGB - contractueel personeel
Mogen gemeenten hun contractueel personeel ter beschikking stellen van hun extern verzelfstandigde agentschappen (in het bijzonder hun autonoom gemeentebedrijf), net zoals dit kan voor de gemeentelijke vzw’s? Lees het antwoord hier.
6. Bevoegdheidsverdeling gemeenteraad en CBS - drempelbedrag dagelijks bestuur
Welke bedragen mogen de gemeenteraden in aanmerking nemen als drempelbedrag bij het definiëren van het begrip ‘dagelijks bestuur’ in de zin van art. 41, tweede lid, 8°, DLB? Raadpleeg het antwoord hier.
7. Ontslag gemeentemandatarissen
Een overzicht van alle lokale mandatirssen die sinds 1 januari 2019 geïnstalleerd werden en voor 31 januari 2020 ontslag hebben genomen kan u hier raadplegen.
8. Vergoedingen onkosten burgemeester en schepenen
De terugbetaling van specifieke kosten gelieerd aan het mandaat van burgemeester en schepenen is slechts mogelijk wanneer aan drie cumulatieve voorwaarden is voldaan: de kosten dienen verband te houden met de uitoefening van het mandaat, ze dienen noodzakelijk te zijn en ze dienen bewezen te zijn. De gemeenteraad bepaalt welke specifieke kosten terugbetaald kunnen worden. Kan dit beschouwd worden als een limitatieve lijst of zijn er uitzonderingen? Raadpleeg het antwoord hier.
9. Volksraadpleging
Heeft de toezichthoudende overheid in de voorbije jaren dossiers behandeld over gemeentelijke volksraadplegingen? Welke beslissingen werden er dan genomen? Raadpleeg het antwoord hier.
10. Terugbetaling mandatarissen
Meer duidelijkheid omtrent het politiek verlof van lokale mandatarissen en de bijhorende terugvordering en terugbetaling van lonen en werkgeversbijdragen kan u hier terugvinden.