MATConnect is een online bibliotheek van Vanden broele

De bekendmaking van beslissingen en de actieve openbaarmaking van bestuursdocumenten in het DLB

Het Decreet lokaal bestuur bevat onder titel 5, hoofdstuk 1, afdeling 2 verplichtingen tot bekendmaking van bepaalde documenten en van lijsten. Wie nader kijkt wat onder die bepalingen valt, moet vaststellen dat het niet steeds gaat om bekendmakingsverplichtingen, maar ook om heel wat openbaarheidsverplichtingen.

In de eerste plaats bevat het Decreet een verplichting tot het opstellen en publiceren van lijsten.

Zo legt het Decreet in hoofde van de burgemeester de verplichting op om via de webtoepassing van de gemeente een lijst bekend te maken met de besluiten van:

  • 1°de gemeenteraad;

  • 2°de raden van bestuur van de autonome gemeentebedrijven;

  • 3°het college van burgemeester en schepenen;

  • 4°de burgemeester.

Gelijkaardig berust op de voorzitter van het vast bureau de verplichting om via de webtoepassing van de gemeente een lijst bekend te maken met de besluiten van:

  • 1°de raad voor maatschappelijk welzijn;

  • 2°de algemene vergadering en de raad van bestuur van de welzijnsvereniging waarvan de maatschappelijke zetel zich in de gemeente bevindt;

  • 3°het vast bureau;

  • 4°de voorzitter van het vast bureau.

De besluiten van het bijzonder comité voor de sociale dienst mogen echter niet bekend worden gemaakt.

Deze lijsten bevatten een beknopte omschrijving van de aangelegenheden die geregeld zijn in de besluiten. Er mag evenwel geen informatie worden verspreid die valt onder de uitzonderingen, vermeld in titel II, hoofdstuk 3, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

In de tweede plaats bevat het Decreet een verplichting tot het bekendmaken van een aantal besluiten en de inhoud ervan. Zo moet de burgemeester de volgende besluiten en de inhoud ervan bekend maken via de webtoepassing van de gemeente:

  • 1°de reglementen en de verordeningen van de gemeenteraad, van het college van burgemeester en schepenen en van de burgemeester;

  • 2°de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel en de wijzigingen ervan;

  • 3°de beleidsrapporten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en de beleidsrapporten van de autonome gemeentebedrijven;

  • 4°de besluiten van de gemeenteraad over de beleidsrapporten van de autonome gemeentebedrijven;

  • 5°de oprichtingsakte van de autonome gemeentebedrijven;

  • 6°de statuten en de wijzigingen ervan van de autonome gemeentebedrijven;

  • 7°de oprichtingsakte van de extern verzelfstandigde agentschappen in privaatrechtelijke vorm;

  • 8°de statuten van de extern verzelfstandigde agentschappen in privaatrechtelijke vorm;

  • 9°de oprichtingsakte van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden met rechtspersoonlijkheid;

  • 10°het besluit van de gemeenteraad tot oprichting van districten.

Gelijkaardig moet de voorzitter van het vast bureau de volgende besluiten en de inhoud ervan bekend maken via de webtoepassing van de gemeente:

  • 1°de reglementen van de raad voor maatschappelijk welzijn en van het vast bureau;

  • 2°de afwijkingen van de rechtspositieregeling van het personeel overeenkomstig artikel 186, § 2 van het decreet over het lokaal bestuur en de wijzigingen ervan;

  • 3°de oprichtingsakte van de verenigingen en vennootschappen voor maatschappelijk welzijn die het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn heeft opgericht of mede opgericht;

  • 4°de statuten van de verenigingen voor maatschappelijk welzijn waarvan het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn deelgenoot is;

  • 5°beleidsrapporten van de welzijnsverenigingen waarvan de maatschappelijke zetel zich in de gemeente bevindt.

Daarnaast maakt het Decreet het mogelijk dat de Vlaamse regering kan bepalen welke andere besluiten en andere stukken moeten worden bekendgemaakt. Bovendien kan ze bepalen voor alle besluiten en stukken hoe lang ze minimaal via de webtoepassing van de gemeente raadpleegbaar moeten blijven.

De bekendmaking van de lijst van de besluiten en van de besluiten gebeurt binnen tien dagen nadat ze zijn genomen, met vermelding van de datum waarop ze via de webtoepassing worden bekendgemaakt.

                                

Wilt u meer weten over de bekendmaking van beslissingen en de actieve openbaarmaking van de overige bestuursdocumenten?

Raadpleeg dan nu de publicatie "Leidraad openbaarheid van bestuur".

Abonnees van MATConnect kunnen de publicatie hier gratis raadplegen.

 

 

Deel deze update via LinkedIn
Deel deze update via Facebook
Deel deze update via Twitter
Deel deze update via e-mail

Al onze nieuwsberichten in uw mailbox?

Schrijf u in op onze gratis nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuwe regelgeving, relevante actualiteit, niet te missen opleidingen en studiedagen, ...