Lokale besturen streven ernaar om hun klanten – de burger – zo goed mogelijk van dienst te zijn. Klantgerichtheid is in vele besturen geen loos begrip. Maar da’s makkelijker gezegd dan gedaan. Besturen met de blik aanhoudend op die klant gericht, heeft wel wat voeten in de aarde. Elke maand licht Tom Vandooren voor MATConnect een tipje van de sluier op, aan de hand van een (niet-zo-)ver-van-uw-bed-verhaal. Met in het achterhoofd een playlist én een masterplan dat zich stilaan ontplooit …
Niemand heeft een glazen bol, maar al is de toekomst niet voorspelbaar, ze is wel voorstelbaar. Het hebben van een ideaalbeeld van de toekomst én van de rol van de eigen organisatie daarbij creëert richting en energie. Als zo’n visie tenminste de weg vindt naar de praktijk van alledag.
Waar een missie een uitdagend doel voor ogen stelt, gaat de visie nog een stap verder. Een visie geeft het beeld weer dat een organisatie over de toekomst heeft en welke rol ze daarbij spelen. Een gedeelde visie is een bron van motivatie voor medewerkers én leidinggevenden, onderscheidt organisaties van elkaar en geeft richting aan kleine en grote beslissingen. Maar natuurlijk enkel en alleen maar als zo’n visie de sprong kan maken van de droom in het hoofd van een enkeling naar een gedeeld geloof van velen.
Tom Vandooren verklaart in onderstaande bijdrage hoe u de visie van uw lokaal bestuur kan aanpassen door inspirerende figuren als Martin L. King, Elon Musk en zelfs Walt Disney.