De jaarlijkse eGovernment Benchmark evalueert de levering en verlening van digitale overheidsdiensten in 35 landen in Europa, waaronder België. Burgers uit de deelnemende landen beoordelen de digitale overheidsdiensten door meer dan 14.000 websites te bezoeken en te evalueren.
De eerste van de klas was dit jaar opnieuw Malta met een score van 96%, gevolgd door Estland, Luxemburg, Ijsland en Nederland. België eindigt in de middenmoot op een 14e plaats met een score van 74%, net iets meer dan het algemeen gemiddelde van 68%.
België scoort iets hoger dan het Europees gemiddelde wat betreft digitalisering en penetratiegraad van digitale overheidsdiensten. De penetratiegraad zou verhoogd kunnen worden door burgers meer bewust te maken van de beschikbaarheid van hun digitale overheidsdiensten en door het aantal onlinegebruikers uit te breiden. Wat de digitalisering betreft wordt onder meer aangeraden om de backoffice en frontoffice verder te verbeteren om een hogere score te bekomen.
Algemeen worden nog drie belangrijke aanbevelingen aan alle landen meegegeven om de digitale overheidsdiensten te verbeteren:
- Zet de gebruiker centraal bij het ontwerpen van (nieuwe) toepassingen zodat deze toegankelijk zijn voor iedereen (rekening houdende met diversiteit, beperkte digitale vaardigheden, mensen met een handicap…);
- Zorg ervoor dat burgers alle e-overheidsdiensten die ze nodig hebben in hun leven via één loket kunnen raadplegen via ‘single one-stop-shops’.
- Structureer/stroomlijn de interoperabiliteit tussen de verschillende overheidslagen en -diensten om te zorgen voor een meer coherente en minder omslachtige ervaring.
Raadpleeg de cijfers en aanbevelingen van alle landen hier (België vanaf pagina 9).